LOVIS

Lovis har så smått fått börja äta. Jag ger henne nästan alltid ett finger av det jag själv äter så hon får smaka och uppleva nytt. Hon brukar få av mina smoothies med och det gillar hon och slickar i sig. Hon har ju inte riktigt fått till tekniken med att äta än så det mesta hamnar ju utanför munnen.
Men hon är ju också bara fem månader så vi tänker inte stressa med maten. Hon får smaka vidare, sen är jag ganska inne på att skita i det där med pureer hit och dit och köra BLW istället och bara amma så länge hon vill och det funkar.
Tycker det känns mycket mer naturligt. 
Hur ska de små lära sig att äta, tugga, känna textur och konsistens om de bara får allt färdigmosat och i puree? 

Lilly gav vi ganska tidigt mat i bitar som hon fick pilla med utöver mosad mat. Givetvis var vi ju försiktiga, en vill ju inte att de sätter i halsen. Men jag vet inte, om inte barnen får lära sig att tugga maten, hur ska de då lära sig att en måste tugga för att inte sätta i halsen? 
Så Lovis ska få kokt kött och grönsaker i stavar och bitar, tror nog det blir bra. Vi ska testa i alla fall, får återkomma om det var en hit eller ej sen.
Men just nu är hon väldigt intresserad av tuttarna ändå så vi får väl se om det blir någon mat haha. Hon totalvägrar fortfarande napp och flaska så vi kanske helt skippar både mat och puree och ammar tills hon börjar skolan.. Hehe.




Annars rullar det på. Lilla stackaren åkte på en förkyldning och hade lite feber förra veckan. Så typiskt att vi andra i familjen klarade oss men den mista som fattar minst och som lider mest av att inte kunna andas med näsan (tänk dif själv att bara äta genom att suga) åker på det.

Men nu mår hon bra igen och är lika pigg och glad som alltid. Maken till snäll och glad bebis alltså, visste inte att bebisar kunde vara så nöjda och snälla hela tiden och nästan aldrig vara ledsna. 
Och vilken liten mästare på att vända på sig hon är. Hon snurrar och rullar och flyttar sig från där vi lagt henne. Gäller att ha koll. Hon börjar skjuta ifrån med fötterna och lyfta på rumpan när hon ligger på mage med så jag tror hon kommer krypa snart.
Och så har hon börjat ljuda lite, det tycker jag är jättekul. Speciellt eftersom ljudet hon gör är "mamamamama" så jag är ju helt klart övertygad om att det är mamma hon säger ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0