AMNINGSTIPS

Lovis är nu ca fyra och en halv månad gammal och jag helammar fortfarande.
Trodde aldrig att jag skulle helamma såhär länge men vi är still going strong!
Lilly helammade jag i tre månader sedan övergick vi till delamning (varannan flaska, varannan tutte ungefär) och jag trodde jag skulle göra ungefär likadant med Lovis.

Men som sagt har vi redan hållt på längre nu och varken jag eller Lovis är sugna på att sluta. Hon är inte så förtjust i flaskan, funkar bara om hon är riktigt hungrig annars bara spottar hon ut och gnäller lite och tittar på en med konstig blick.
Och jag njuter mycket mer av det nu än vad jag gjorde med Lilly. Jag tycker det är så mysigt och jag vet ju inte om jag någonsin kommer få amma igen så jag försöker verkligen ta tillvara på tiden, närheten, myset.
Vi får se hur länge vi kör på helt enkelt. Så länge det känns bra för oss båda.

Men så till tipsen! Jag ammar alltid bara ett bröst åt gången, alltså bara ett bröst per matstund.
Hur gör andra? Brukar man kanske amma båda brösten per matpass? 
Hur som, så tycker jag det är så svårt att hålla koll på vilket bröst jag var på senast och alltså vilket som det är dags för nu.
Som hjälp för detta använder jag ibland en app men oftast en ring som jag flyttar mellan händerna till den sidan jag sist ammade på. 
Alltså, ammar jag på vänster bröst så sätter jag ringen jämte min vigselring och ammar jag på höger så flyttar jag ringen till ringfingret på höger hand.



Annars använder jag ibland en app och då ser jag alltid hur lång tid det var sen jag senast ammade. Kan vara väldigt smidigt ibland när det är tider att passa eller så. Som en liten mat-och-sov-klocka.
Är det någon annan som läser här som har några andra bra tips för detta? Hur gör ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0